Login

Her logger du ind på Golfnyheder.dk

Derfor er golf kedeligt

Efter fodbold er golf den næststørste danske sport på medlemssiden, men ikke desto mindre, er golf i TV ca. lige så populært som julemusik i januar. Vi giver medierne skylden for ikke at dække golfen tæt nok og ikke værdsætte de danske stjerners resultater på alverdens golfbaner. I virkeligheden er der dog meget lidt, medierne kan gøre, for golf som TV-sport har bare enormt store mangler!

35.000 mennesker i frostvejr i Parken mod Panathinaikos, mens en million kigger med på skærmen hjemme i stuerne. To millioner seere da Danmarks håndboldherrer vandt EM guld i 2008, og sikkert tæt på det samme, skulle damerne gøre dem kunsten efter senere på måneden. Hvorfor? – og mere vigtigt, hvorfor er det ikke sådan, når Søren Kjeldsen er med fremme på Valderrama i årets måske største turnering i Europa?

Fordi fodbold og håndbold som TV-sport slet ikke kan sammenlignes med golf. Tag ikke fejl – jeg elsker golf, og jeg elsker at se golf i fjernsynet. Men jeg hører også til en sjælden race. Jeg falder ned i sofaen og nyder det, jeg ser, mens hjernen og ikke mindst hjertet er på autopilot. Jeg rydder op, vasker tøj, skriver mails og laver mad, mens jeg ser golf og accepterer, at det stort set er lige meget, hvem der vinder. Og netop her har vi problemet med sporten. Den er langsommelig og for det blotte øje – pisse kedelig, uforståelig og profilforladt.

Håndbold og fodbold er så banalt, at en abe kunne forklare dig reglerne – ja måske ikke lige offside. Det korte af det lange er, at der er to hold på banen, hvoraf man ofte holder med det ene. En kamp tager halvanden time, og efterfølgende står du tilbage med et resultat. Kampen bygges op som ”os mod dem” og dermed skabes sammenholdet eller måske endda patriotismen. Undervejs i kampen varierer seernes puls betydeligt i takt med spændingsniveauet, og det direkte resultat af en lækker detalje kan med stor sandsynlighed aflæses på resultattavlen efter kampen. Sådan er det ikke med golf. Golf er her nærmere et alternativ til en uro eller sovepiller.

En runde i 9-under-par i første runde er i bund og grund ligegyldigt, mens et 3-jern fra 220 meter ind til 2 meter er spildt, hvis puttet efterfølgende brændes. Sagt på en anden måde mangler der en direkte målbar konsekvens af handlingen. Noget som publikum kan forstå. Bevares, det er da flot at gå 9-under i første runde, men hvis man dagen efter går 85, har man jo alligevel misset cuttet. Hvis Brøndby derimod hjemme slår Horsens 3-1, kan de sætte tre point på kontoen, og fansene har fået en sejr.

Så det helt simple svar på hvorfor ingen gider se golf i TV er, at golf mangler drama. En turnering varer fire dage, og er principielt kun spændende den sidste time om søndagen. Desuden mangler der profiler, som betyder, at folk gider glo på det. Selv hvis der er profiler, kan der gå mange uger i mellem netop din favorit er med fremme og dermed i TV. Så der er ikke noget at sige til, at fankulturen blomstrer mere i fodbold end i golf.

Golf er golf, og ovenstående problemstillinger er meget vanskelige at komme til livs. Ikke desto mindre står det klart, at dansk golf mangler profiler. Alle danskere kan kende Peter Gade og Michael Maze på gaden, på trods af at begge spillere på verdensplan dyrker marginalsportsgrene, mens eksempelvis Søren Kjeldsen og Anders Hansen, der tjener mellem 3 og 5 gange så meget, ikke skriver mange autografer på Strøget. Dansk golf mangler profiler, men de er måske i virkeligheden slet ikke så langt væk, når man tænker på Andreas Hartø og Thorbjørn Olesen. Spørgsmålet er bare, hvem af dem der skal date Caroline Wozniacki – først!

LÆS OGSÅ: Ti stille USA!

LÆS OGSÅ: Golf og medierne



Kommentarer 

 
# Bo Lysgaard 13.-12.-2010 17:43
Jeg er til dels enig, men golf er jo populært nok i USA. Så måske der bare mangler profiler (primært danske) for at folk gider følge med i det i Danmark. Og så ville det nok heller ikk skade hvis golf i Danmark blev vist på en kanal som folk kan se istedet for på en tillægskanal, som kun ganske få danskere har adgang til... måske det faktisk er Viasats eller viasat golfs skyld, at ingen i Danmark følger med i golf??
Hilsen Bo
Svar
 
 
# Claus Lind 14.-12.-2010 18:58
jeg er da også sikker på at viasats altid store int. i at skrabe så mange penge til sig hurtigst muligt skader golfen på tv i dk, viasat er en penge maskine der kun tænker på bundlinjen og ikke deres seere
Svar
 
 
# Steen Hamburger 15.-12.-2010 09:25
Golf kunne være en super TV-sport... og har også til dels været det tidligere. Men golfen er i færd med at slå sig selv ihjel.
Dels er spillerne alt, alt, alt for langsomme i deres spil. Reglen om 45 sekunder til at udføre et slag er jo en joke. Der går sjældent under 2 min pr. spiller... Og der er ingen konsekvenser.
Dels er produktionen af golf på TV vanvittig dårlig. Man forstår simpelthen ikke at formidle det drama, som rent faktisk udspiller sig i en golfturnering. For dramaet er der jo hver gang, og næsten fra start til slut. Den nye spiller på touren, det lokale Wild-card-håb, den tilbagevendte tidligere stjerne, kampen om cuttet, kampen om rangliste-point, om at være med i næste uge, der er næsten hele tiden et slag et eller andet sted på banen, der betyder en masse. Man ville kunne fylde fire timer med drama, hvis bare man gad... men det gider man åbenbart ikke. I stedet viser man primært en bold, fra start til slut... med 2 min mellem slagene... afbrudt af et put hist og her fra en af de 150 øvrige deltagere.
Det er desværre blevet kedeligt at se golf. Selv for os.
Svar
 
 
# Bent Kim Jepsen 12.-02.-2011 08:47
Golf er drama - TV er kedelig
Steen Hambuger har ret i at TV fra golfbegivenhede r er dårligt lavet. TV følger bestemte spillere i alt hvad de gør. Det er idoldyrkelse som intet har med golf at gøre. Dramaet i en golfrunde vises kun med et par slag ind imellem idoldyrkelsen. Dramaet leveres nemlig meget sjældent af idolerne. Dramaet leveres af forskellige spillere fra runde til runde. Det har TV ikke øje for.
Svar
 
 
# Kristian D 28.-12.-2010 01:55
Man er jo nød til at lytte på mængden angåene sendetid af forskellige spillere.
Det er klart at dem som fører diverse turneringer bliver vist mest i forhold spillere som ligger i bunden af feltet.
Her mener jeg dog at det er en god løsning at når de laver gode slag eller vigtige putts så bliver dette også vist!

Og det med at der ikke er drama nok, den kan jeg ikke helt følge dig i.
Jeg sidder og ser golf hver torsdag-søndag hver uge, og jeg føler det er fyldt med spænding. Det er ikke længere som i gamle dage hvor TigerWoods tog det hele, nej pludselig kan alle være med. Samtidig ser jeg frem til et golf-år 2011 hvor vi har 9 ET-spillere med, alle som har mulighed for at blande sig i toppen. Jeg tror vi har en masse gode golfoplevelser i møde i det nye år.
Godt nytår!
Svar
 
 
# hardy langborg 02.-02.-2011 13:11
for at golf skal være spændende på TV skal det fremgå af reportagen at det er konkurence,det nytter ikke noget at man får serveret fra en turnering nogle tilfældig udvalgte klip med intetsigende komentarer. der skal være et forløb så man kan føle en spænding hvem der fører og inbyrdes placering, så kan man som golfer også glædes ved gode slag
Svar
 
 
# Göran 02.-02.-2011 13:33
Ville du så synes, at det var spændende at se en turneringen med Tano Goya, Pelle Edberg og Mark Brown med fremme, når det skulle afgøres? Og tror du, at det ville trække 3 millioner seere, som det var tilfældet med Danmark-Frankrig?
Svar
 
 
# JEP 07.-02.-2011 17:13
150.000 om dagen i Scotsdale og 450.000 tilskure ialt. Ryder cup var efter VM finalen i fodbold den mest sete sportsbegivenhe d i verden i 2010. I USA samler golf MANGE foran tv'er. Jeg tror det er manglende markedsføring og visioner fra DGU der er grunden. Eksempel: da dk var blevet nr 2 til VM blev DR kontaktet og spurgt hvorfor det ikke var blevet nævnt i p3 sport eller i sportsnyhederne søndag aften. Svaret fra programchefen var: Vi anede ikke der var VM og slet ikke at DK gjorde det så godt. Det siger vist alt. Backhausen er blevet for gammel. Lad os få en visionær ledelse ind i DGU
Svar
 
 
# Brian Vester 08.-02.-2011 01:38
Jeg kan regne ud, at Sctosdale så afvikles over tre dage :-).

Utvivlsom er der et potentiale i golf. Man er bare nødt til at forstå, at golf aldrig vil få pulsen op på seerne på et skemalagt tidspunkt uge efter uger efter uge, som det er tilfældet med eksempelvis håndbold, fodbold, tennis osv. Selv hvis folk havde store favoritter i golf, som de altid holder med, så vil der ikke være nogen garanti for, at du får dem at se i TV selvom du sidder der en hel søndag. Det lægger en dæmper på "fan-kulturen" inden for golf. Når folk kan se på deres tv-guide, at FCK skal spille fodbold, så kan de være ret sikre på, at de også får lov at se FCK spille og ikke 144 andre fodboldhold... Halvanden time efter har de et resultat, som de enten er glade for eller sure over.

Ryder Cup er et super eksempel. Her har man netop "os mod dem". Enten holder man med Europa eller USA og når først en foursome eller fourball har lavet et point til en af holdene, er det point en realitet og kan ikke tages fra dem igen. Det er håndgribeligt og til at forstå for selv folk, som ikke selv spiller golf.

Selvom det afviger fra almindelig tankegang, så tror jeg, at flere hulspilsturneri nger og shootouts er vejen frem, ligesom evt. landsholdskampe i en eller anden form ville gavne golfen.

Golf er en konservativ sport, men hvis man eksempelvis kigger på cricket, har man kortet kampene ned, så de istedet for de traditionelle 4-5 dage nu også i nogle tilfælde afvikles ud fra spilsystemer, som kun tager en halv dag... teknisk set kunne en golfturnering jo nok gøres mere intens, hvis den kun strakte sig over 18 huller! Der vil dog nok være nogle gamle sjæle i Skotland der nu vender sig i deres grav(e)
Svar
 
 
# JEP 07.-02.-2011 17:13
150.000 om dagen i Scotsdale og 450.000 tilskure ialt. Ryder cup var efter VM finalen i fodbold den mest sete sportsbegivenhe d i verden i 2010. I USA samler golf MANGE foran tv'er. Jeg tror det er manglende markedsføring og visioner fra DGU der er grunden. Eksempel: da dk var blevet nr 2 til VM blev DR kontaktet og spurgt hvorfor det ikke var blevet nævnt i p3 sport eller i sportsnyhederne søndag aften. Svaret fra programchefen var: Vi anede ikke der var VM og slet ikke at DK gjorde det så godt. Det siger vist alt. Backhausen er blevet for gammel. Lad os få en visionær ledelse ind i DGU
Svar
 
 
# E Christensen 19.-02.-2011 13:32
Golf fra PGA turen.

Selv inkarnerede golfspillere som jeg er er ved at gå i graven af kedsomhed når PGA turen vises. Sendetiden fordeler sig ca. som følgende:
40% resultattavle og naturstilbilled e. 10 % interviews med sponsorer, 10 % profilering af hvilken velgørenhedsfon d turneringen støtter,
10% spillerintervie ws omkring første bil, livretter og andre ligegyldigheder .
20% puts og 10% lange slag.
Det er til at skrige over:(
Svar
 
 
# John Frost 21.-02.-2011 10:14
Jeg er helt enig med E. Christensen i fordelingen af tiden på skærmen.
Det er rædsomt dårligt TV, og der er virkelig "langt mellem snapsene"!
Jeg er passioneret golfspiller og sidder i lænestolen de fleste torsdag - søndage og ser Viasat Golf. Men, jeg skal gøre en ekstra indsats for ikke at falde i søvn. :)
Hele konceptet kunne strammes gevaldigt op - med færre pauser / stillbilleder og langt mere action.
Svar
 
 
# Henrik Jespersen 22.-02.-2011 13:39
Jeg kan kun være enig med Brian Vester i, at hvis målet er at gøre golf til en mere seer-venlig sport er hulspil vejen frem. Med muligheden for den enkelte broadcaster at udvælge de kampe der skal vises, ligesom i eksempelvis tennis. Så har seerne en reel mulighed for at tænde tv'et når deres helt spiller mod tigeren(Tiger whooooo?). Prof. golf har tidligere været afviklet som hulspilsturneri nger, men netop af hensyn til tv ændrede man formatet. Men mon ikke verden igen er klar til hulspil.
Svar
 
 
# Brian Vester 22.-02.-2011 14:15
Det finder vi vel ud af i løbet af denne uge med WGC Match Play :-)
Svar
 
 
# Henrik Tarp 25.-02.-2011 15:51
Vdr PGA dækning er jeg helt enig. Men for at komme andre i møde feks vores piger/koner/kærster, der spiller golf, skulle man dække kvindegolf mere. Det ville give kvindegolf flere sponsorpenge og bedre vilkår. Nr 60 i en turnering kan gå hjem med 100 euro. Det kan ingen hverken leve men mere dø af. Og så synes jeg personligt at det er lige så spændende som mandegolf ligesom kvindehåndbold er det i forhold til mandehåndbold.
Svar
 

Tilføj kommentar

Når du kommenterer, så husk at have respekt for andre! Vi forbeholder os ret til at slette indlæg, der ikke overholder dette.

Nedenfor beder vi dig indtaste den tekst, der fremgår på billedet. Så ved vi, at du er et menneske.


Sikkerhedskode
Opdater

Tilmeld dig Ugens Golf Deal

Seneste indlæg i debatten

Nyeste klummer

Mens vi venter på en rollemodel!
Finn Havaleschka - 08.07.11 kl. 00:31
Ti stille USA!
Brian Vester - 13.05.11 kl. 18:39
Er golfstjernerne forkælede?
Finn Havaleschka - 10.03.11 kl. 09:33
Et spark i r…. til Hansen!
Finn Havaleschka - 24.02.11 kl. 13:18
Må Tiger sige FUCK! på tv?
Jacob Poulsby - 24.02.11 kl. 11:46
Hartø: Ikke flere majors til Tiger!
Finn Havaleschka - 14.02.11 kl. 11:41