Login


Her logger du ind på Golfnyheder.dk

Et spark i r…. til Hansen!

Det var i den grad pinefuldt, at følge Anders Hansen i WGC Match Play Championships, specielt de sidste 5 huller. Aldrig før har jeg set Anders så opgivende. Specielt da han på forhånd tog kasketten af på næstsidste hul, i troen på at Matt Kuchar ville hole sit putt. Hvilket han altså ikke gjorde. I stedet for at gå videre til det der blev det sidste hul, kunne Hansen lige så godt have givet Kuchar hullet. Mentalt var han stået af.

Han kan jo spille gude-golf den mand, men går rundt på banen og gemmer sig, som en tyv i natten. Undskyld jeg eksisterer. Beskedenhed er en dyd, men hvis man vil vinde golfturneringer er selvudslettelse en synd.

Jeg kender ikke Anders Hansen personligt, men han virker som en ualmindelig rar og venlig mand. Men hvor er tændingen, gnisten, det fanden-i-voldske, jeg vil vinde attituden? Den kan kun komme et sted fra – fra ham selv. Hvem hjælper ham? Det er grædende ærgerligt, at se en mand så tæt på, og dog så langt fra. Her tænker jeg også på Hansens 2. plads i Dubai Dessert Classic. Lige som i Kuchar matchen var det ikke Alvaro Quiros, der vandt, men Hansen der tabte.

Gode råd er altid dyre, men her kommer ét som er helt gratis. I min bog Inden du går helt i Sort, har jeg en mental øvelse, som med det rette spark, kunne være starten på udviklingen af en ny Anders Hansen. Alt starter med tanken. Efter tanken komme troen. Efter troen kommer viljen. Efter viljen kommer evnen.

Fokus på autoritet og karisma (klippet fra nævnte bog side 33)
Denne øvelse kan lære dig at spille med karisma, selvtillid og autoritet.

”I de fleste tilfælde kan du se på en spillers holdning, kropssprog og attitude, om han eller hun er nede eller oppe. Spørgsmålet er, om det er de dårlige slag alene, der er årsag til svagt kropssprog, eller om et negativt kropssprog også fører til dårlige slag? Under alle omstændigheder er det sikkert, at personer med et kropssprog, der udstråler karisma og autoritet, oftere vender nederlagssituationer til sejre end personer uden en karismatisk udstråling. Det gode ved denne observation er, at du selv kan vælge. Hvilken side vil du være på? Den med karisma eller den uden?

Uanset hvad der sker, hvad du gør, og hvor du er, så hold ryggen rank og dit hoved højt, når du går og står. Vær bevidst om det og gør det! Du må øve dig. Start derhjemme, gerne når du er alene. Forestil dig, at du ved hver indånding trækker energi, styrke, autoritet, selvtillid og karisma ned i dine lunger. Se for dig hvordan du fylder dine lunger helt ud med denne energi. Ved hver udånding skal du så skubbe energien ud i alle dele af din krop. Se for dig hvordan du fylder kroppen med energi, styrke, autoritet, selvtillid og karisma. Hold stadig ryggen rank og hovedet højt. Se dig selv udstråle selvtillid og autoritet. Se dig selv som en venlig, stærk, karismatisk, positiv person. Se for dit indre øje, hvordan du udvikler og udstråler en aura omkring dig bestående af disse kvaliteter.

Når du føler dig tryg ved din ”nye” udstråling, så prøv den af på fremmede mennesker, når du for eksempel står i kø i et supermarked. Lav din øvelse – udstrål selvtillid, personlighed og karisma – og læg så mærke til andre menneskers reaktion.

Næste skridt er at gøre det på golfbanen. Første gang du gør det, så spil de første 2 huller helt som du plejer med din normale udstråling. Derefter sætter du gang i din karismatiske udstråling. Kør din indre film, gør tanken til virkelighed. Hold fast i udstrålingen hele tiden, både når du går, og når du slår dine slag. Det spændende er at betragte dine medspilleres reaktion. Glæd dig.”

Hvis du kender Anders, så send han denne øvelse. Måske skal der graves lidt dybere, måske lidt mere varieret, men han har det inde i sig. Vi må have det frem. Til glæde for Anders selv og alle os andre golfentusiaster.

Må din næste runde blive den bedste,

Finn Havaleschka

PS. Skulle du, kære læser, have behov for at komme ud og svinge køllerne, så overvej en tur til TorreMirona. 4 timer efter at du er lettet fra Billund mod Girona, står du på 1. tee i sol og 15 graders varme. Se min web side www.mentalscorecard.com. Du kan selv vælge om du ”bare” vil ned og spille eller om du samtidig vil deltage i en workshop, hvor der sættes fokus på den mentale del af dit spil. Du er også velkommen til at sende mig en mail. Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen. .
 



Kommentarer 

 
# Jørgen Wassmann 24.-02.-2011 14:02
Jeg er helt enig - sad selv og fulgte med på tv. Det var næsten som at se Tom Watson til BO 2009.
Men tak for øvelsen - den skal prøves.
Svar
 
 
# Ole 24.-02.-2011 16:56
Rigtig fed klummer
Svar
 
 
# Ulrik 25.-02.-2011 01:01
Et spark i r.... til Finn.
Mener du virkelig at man kan nå det Anders har nået gennem de sidste 15 år på ET, uden at være en vindertype? Man skulle tro at det eneste du har set til Anders på en golfbane, var de sidste 6 huller i denne uge. Bevares, det var ikke godt, men at lave en person profil med så lidt research er useriøst og direkte dumt.
I forrige uge spillede han med Tiger i 3. runde i Dubai. Det var en runde han havde alle odds imod sig, men han viste mandsmod og vinder attitude og avancerede i løbet af runden til en delt førsteplads.
Anders er en utrolig flink fyr, men beskeden og selvudslettende er ikke ord man forbinder med ham.
Du tror at du kan løse alle Anders "problemer" med dit >ret ryggen og hold hoved højt< råd.... come on, det er jo latterligt og grænser til storhedsvanvid.
Jeg er lidt rystet over at Golfnyheder.dk kan lægge navn sådan en klumme.
Jeg fatter ganske enkelt ikke at man kan skrive en artikel med så markante meninger uden at sætte sig lidt ind i tingene, have mødt Anders, eller i det mindste at have fulgt hans golf gennem en periode.
Er det seriøst??
Mvh En ven (ikke Finns)
Svar
 
 
# Finn 25.-02.-2011 02:48
Tja………… interessant. Jeg skriver faktisk at Hansen kan spille gude-golf. Det er det vi ind i mellem ser. Jeg skriver også at jeg ikke kender ham, men at jeg oplever ham som en ualmindelig rar og venlig mand.
For lidt siden fik jeg en venlig mail fra en god ven, der har været lidt tættere på Anders. Han kunne oplyse mig om at Anders har et kæmpe vinderinstinkt. Og naturligvis har han det ellers var han ikke nået dertil hvor han er. Uden vinderinstinkt hjælper selv gude-golf ikke meget. Det synes jeg ikke var nødvendigt at skrive. Det giver sig selv.
Måske ville det hjælpe på dialogen, hvis vi forholder os til det vi ser og til det jeg skrev. Jeg ser eller rettere så, en beskeden mand, som efter 3 mistede (makeable) putts, var drænet for mental energi, udstråling og kampgejst. Måske så du noget andet, men så fortæl os hvad du så! Jeg oplevede det som ”grædende ærgerligt”, når han gennem mange år har demonstreret hvor god en spiller han er. Jeg tror på at han har spillet til at gøre det bedre, men også, at det ikke er teknikken der skal gøre ham til en potentiel Major vinder, til en af de helt store. Det er den mentale side af sagen.
Hvordan man kan arbejde med den side af sagen giver jeg et bud på. Og læg mærke til at jeg, efter beskrivelsen af den mentale øvelse, skriver: ”Måske skal der graves lidt dybere, måske lidt mere varieret, men han har det inde i sig. Vi må have det frem. Til glæde for Anders selv og alle os andre golfentusiaster ”.
Så hvorfor egentlig så negativ?
Svar
 
 
# Jokeren 25.-02.-2011 14:57
"Why so serious"??
Svar
 
 
# Bent Kim Jepsen 25.-02.-2011 09:51
Finn Havaleschka, der er meget "kaptajn Jespersen" over din stil. Det hjælper ikke, når man putter. Putning er ikke noget med "At rette ryggen" og se mandig ud. Puntning er at få fornemmelse af putteliniens fart og rytme. Den fornemmelse havde Anders Hansen ikke på de sidste 5 huller. Det gjorde ham "ked af det" for han viste, at han skulle have den fornemmelse for at vinde. I den situation hjælp "et spark i røven" ikke. Du overvurdere dit mentale scorekort hr. Finn. Du er golfens "kaptajn Jespersen"
Svar
 
 
# Finn 25.-02.-2011 12:20
Der er ikke meget af det du skriver, som jeg er uenig i. Det interessante er; hvad var det der gjorde, at Anders mistede fornemmelse og blev ked af det. Dernæst; er der noget man kan gøre – fysisk, såvel som mentalt – for at komme tilbage på sporet, til fornemmelsen? Som nævnt, det hele starter med en begivenhed, noget der starter en tanke. Efter tanken kommer troen (eller den manglende tro), som klart påvirker fysikken, som igen påvirker følelsen og dermed evnen. Vi kommer ind i en negativ spiral og det går bare ad h… til. Jeg prøver efter beskeden evne på at finde ud af, hvad vi kan gøre for at undgå at komme ind den negative spiral og, hvis vi alligevel kommer ind i den, finde ud af hvad vi kan gøre i situationen for at vende den til en positiv spiral. Så i stedet for at lade stå til, vil jeg gerne finde løsninger. Selvfølgelig hjælper det ikke alene at rette ryggen, men tanken bag kan være et skridt på vejen. Jeg hører gerne om andre løsninger. For hvor ville det være fedt om vi kunne se Anders Hansen spille en rolle i en Major. Se ham i en situation hvor han i langt højere grad og mere konstant udnyttede sit potentiale.
Svar
 
 
# Klaus 25.-02.-2011 14:14
Dobbelt PGA mester og i metervis af Top og Top 10 igennem karrieren...en af vores allerstørste spillere gennem de sidste 20 år målt på resultater.

Der er ærgerligt og pinligt at denne superfede side har en blogger af denne skuffe...det matcher slet ikke til den gode touch i ellers har...

det er efter min mening en skrivestil som min dansklærer havde i 80erne...
Svar
 
 
# Ole Andreasen 25.-02.-2011 14:56
Der er vel ingen der synes, at Anders Hansen har den optimale attitude på en golfbane!??? I så fald, skal de da kigge bedre efter. Han er sur, arrogant og opgivende, men når det så er sagt, så er han da selvfølgelig en vindertype. Han ville bare komme væsentligt længere, hvis han løftede hovedet, smilede mere og prøvede at overbevise sig selvom, at han ikke rammer bolden dårlig, putter dårlig og ikke gider spille golf mere. Det kan da umuligt have en positiv indflydelse på spillet! Det behøver man vist ikke være hverken være psykolog eller golfspiller for at regne ud...
Svar
 
 
# Ulrik 25.-02.-2011 19:43
Finn, når nu du kender en der er "tæt" på Anders, hvorfor snakker du så ikke med ham inden du skriver din klumme. Du kritiserer i skarpe vendinger Anders mentale evner på en golfbane, og det er bare ikke i orden, når du ikke har sat dig ind i personen og hans golf.
Anders har gjort det på SIN måde, og det er derfor han har nået det han har, som golfspiller. Når Anders spiller golf, skal han ikke bruge energi på at "please" publikum ved at ligne smiling Phil, selvom Ole tror at det ville hjælpe. Golfspillere/mennesker er forskellige og derfor er det også forskellige ting der virker, for den enkelte. Anders har haft adskillige meget dygtige mental træner til at hjælpe sig, og jeg er sikker på at >ret ryggen og se glad ud< var taget i brug hvis den kunne gøre en forskel.
Jeg blir SÅ træt af at høre på "kloge" mennesker der tror de har løsningen på Anders golfspil. Manden har i de sidste 20 år arbejdet seriøst med sin golf på fuld tid, tror i ikke han har været ude i krogene for at finde detaljer der kan optimere hans præstationer.
Prøv nu at sætte jeg lidt ind i tingene inden i kommer med jeres råd og kommenterer, alternativt-hold dem for jer selv.
Svar
 
 
# Finn 25.-02.-2011 20:33
For mig var det pinefuldt at følge Anders på de sidste huller. Jeg kender ikke Anders, men jeg har, som de fleste andre golfentusiaster i min alder, fulgt ham i stort set alle de turneringer han har spillet i hele sin karriere, som har været bragt i tv, samt fulgt ham i et par turneringer uden for rebene. Jeg har set ham se opgivende ud mange gange, men aldrig så opgivende, som til sidst i WGC matchen. Det kan naturligvis udlægges som en kritik af Anders, men nej…………… det var bare så hjerteskærende trist at se på.
Herefter leder jeg efter et eller andet. Noget må man kunne gøre, og følger det op i min klumme med følgende faktum:
”I de fleste tilfælde kan du se på en spillers holdning, kropssprog og attitude, om han eller hun er nede eller oppe. Spørgsmålet er, om det er de dårlige slag alene, der er årsag til svagt kropssprog, eller om et negativt kropssprog også fører til dårlige slag? Under alle omstændigheder er det sikkert, at personer med et kropssprog, der udstråler karisma og autoritet, oftere vender nederlagssituat ioner til sejre end personer uden en karismatisk udstråling.”
Jeg ved ikke om Anders har arbejdet intensivt med denne mentale side af spillet, men jeg har sat en hel del spillere i gang med det. Det har hjulpet dem…………………….
Svar
 
 
# Klaus 25.-02.-2011 21:58
Ulrik...helt enig...det kan ikke siges mere præcist...:-)
Svar
 
 
# Søren 26.-02.-2011 09:49
Ulrik....Rart med indlæg fra personer der ved hvad de taler om..Godt skrevet:-)
Svar
 
 
# Finn 02.-03.-2011 23:03
Hej til alle der har læst og kommenteret på min klumme. Jeg må blive bedre til at formulere baggrunden for mine kommentarer. Jeg beklager og undskylder, at jeg har fået Anders Hansens fans til at fare i blækhuset.
Al forskning viser en ualmindelig stor sammenhæng mellem krop og psyke. Psyken, det mentale, styrer kropssproget. Om vi er oppe eller nede, glade eller kede af det og dermed påvirker psyken også vore præstationsevne r. Men denne viden viser imidlertid også, at vi med tanken – bevidstheden – har indflydelse på psyken. Det hele går ud på at finde ud af hvordan vi mest effektivt kan udnytte vor viden om denne sammenhæng. Dette er eller bør efter min mening være omdrejningspunk tet for al mental træning og personlig udvikling.
Jeg er selv en stor fan af Anders Hansen, derfor bliver man måske også så meget mere ked, skuffet, hjerteskærende ærgerlig, når det ikke kører for ham og tænker; for pokker, det må der kunne gøres noget ved. Nogle udlægger mig klumme som kritik af og manglende respekt for og anerkendelse af Anders Hansen præstationer. Slet ikke. Jeg anerkender i allerhøjeste grad hans præstationer, men at Anders har tjent 50-60 mio på sit golfspil, modbeviser jo ikke nævnte fakta om krop og psyke. Det beviser bare, at han er en skidegod golfspiller. Tænk hvis vi alle kunne blive bedre til at anvende denne viden til fordel for en større glæde ved livet - en større livskvalitet og evne til at udnytte vort fulde potentiale. (frem for at fare i blækhuset, brokke os eller blive kede af det).
I al fredsommelighed . Må Jeres og Anders Hansens næste runde blive den bedste.
Svar
 
 
# Christian 03.-03.-2011 10:26
@Finn
Hvor er det sygt at læse dine selvfede og selvpromoverend e kommentarer, der kun kan betragtes som salgsfremstød.

Det er kvalmende at læse om mentaltrænere som healere, der kan quick-fixe enhver taber til en strålende vinder.

Det holder jo ikke når man går folk efter i sømmene. Golf er måske den sport hvor der arbejder flest mentaltrænere, og i forgangne weekend var det Luke Donald's der var den geniale.

Fair nok at du godt kunne tænke dig at være med i dette selskab, men så skriv det direkte i stedet for at pakke det ind i en latterlig og overfladisk kritk af en du ikke kender.

Jeg synes også du lige skulle smide en mail til Tiger, for han har vel ikke glemt at slå slagene eller læse banen, eller han har måske k...... hjernen ud.
Svar
 
 
# Espen Uldal 03.-03.-2011 23:44
Jeg er ret sikker på Anders Hansen kan fortælle Finn Havaleschka mere om Hr. Havaleschkas arbejde end Hr. Havaleschka kan om Anders Hansens, og derfor er ovenstående artikel komplet ligegyldig.

Men hvis man vil et hyggeligt sted hen i Sydspanien og betale for at få et par fif om hvordan man kommer fra handikap 35 ned i handikap 34 er det da sikkert glimrende læsning.
Svar
 
 
# Finn 05.-03.-2011 01:06
Nu synes jeg at jagten burde stoppe. Nej Uldal, jeg ved ikke meget om det jeg skriver om. Gik ud af skolen i 7 klasse. Fumlede rund i 8-9 år. Bagerlærling, arbejdsdreng, dørsælger you name it. Kom i gang med en handelsuddannel se, blev senere Cand. Scient. Pol., med forskningsophol d i USA. Senere underviser på Handelskhøjskol en. Har bokset 48 kampe som amatør. Har været en tur over Jægerkorpset. Spiller i handicap 4.3. Har været på det danske hold til Senior EM. Startede min virksomhed i 1982. Har udviklet en del personlighedsan alyser og psykologiske test, som anvendes over hele verden af nationale og internationale virksomheder, flere oversat til over 30 forskellige sprog. Har forsket i og skrevet en del bøger og videnskabelige artikler om emnet. Jeg ejer selskaber der anvender mine test og analyser omkring ledelse og udvikling i 7 forskellige lande. Jeg har udviklet det koncept som Ulrik Wilbæk og det danske herrerlandshold har anvendt siden 2006. Jo du har ret – jeg aner ikke hvad jeg taler om. Og min klumme og mine bøger omkring golf og mental træning, skriver jeg kun for at promovere mig selv og tjene penge.
Svar
 
 
# Espen Uldal 05.-03.-2011 01:38
Havaleschka - det glæder mig vi fik dine manglende kvalifikationer omkring professionel golf på det rene - også grunden til, at du gør reklame for dine egne produkter i slutningen af din klumme.

Jeg vil meget gerne uddybe overfor dig hvorfor det er så forkert det du skriver, men helst under fire øjne, for jeg ønsker ikke at deltage i en 'jagt'. Der er intet af det du beskriver oven over, der giver dig kvalifikationer til at have indsigt i en golfspillers psyke eller udtale dig om en specifik situation som du gør. Intet. Jeg kontakter dig gerne på din e-mail, så vi kan tage denne under fire øjne.
Svar
 
 
# Ole Madsen 05.-03.-2011 11:14
@Esben

Jeg er klar over, at man gerne vil forsvare dem man kender og arbejder sammen med/for! Det gør jo ikke nødvendigvis Finn inkompetent. Anders Hansen gik helt i stå mod Matt Kuchar. Det kunne alle jo se. Der argumenteres gennem hele tråden for, at Anders Hansen nok gør det, der passer til ham... men kan vi ikke blive enige om, at det er de færreste mennesker, som er fejlfri. Måske Anders ikke kan bruge ovenstående øvelse, men det er da en skam, at han går helt i sort i en hulspilsmatch i første runde af WGC. Tænk hvis der var en måde at undgå sådan noget på. Igen, det er ikke sikkert at det er Finns, men klummen har da sin berettigelse, og Finns mening er jo et forsøg på at diskutere et relevant emne.

Istedet for at blive sur på Finn burde kunne du evt. overveje om der ikke på en eller anden måde kan arbejdes på Anders' psyke. Der er jo ikke mange der er i tvivl om, at han med en bedre psyke havde slået eksempelvis Kuchar....
Svar
 
 
# Espen Uldal 05.-03.-2011 18:02
@ Ole – først skal jeg lige slå fast, at jeg ikke arbejder for Anders Hansen, men det er korrekt, at han er en god ven. Når det så er sagt, så drejer min kommentar sig egentlig ikke om Anders Hansen. Den drejer sig først og fremmest om, at det er for nemt, at sætte sig ned og lave lommeanalyser. Formålet med indlægget er at skabe rav i den og fremlægge en mening med kant. Det er dagsordenen på Golfnyheder.dk, og det er der jo ikke noget kriminelt i. Det er en måde at skabe besøgstal, og respekt for det.

Men man kan godt lave rav i den og stadig være saglig (og vide hvad man skriver om), og der hverken er eller gør Hr. Havaleschka.

Jeg har en anden ven, der hedder Peter Schmeichel, og vi talte om disse såkaldte sportscoaches en dag vi spillede golf. Schmeichel spurgte ganske rigtigt hvordan nogen overhoved kunne sætte sig i hans sted og forklare ham hvad han skulle, hvis de aldrig selv havde stået mellem stængerne på et pakket stadion, for eksempel i en FA Cup finale. Andre spillere, der havde været i den situation, eller andre elitesportsmænd , der havde prøvet et lignende pres, kan tale med. Alle andre aner grundlæggende ikke hvad de taler om.

Da det nu er Anders Hansen, der står for skud i Hr. Havaleschkas indlæg, så lad os bruge Anders Hansen som eksempel: Jeg tror ikke, der er nogen, som vil benægte at Anders Hansen gik i stå mod Matt Kutcher. Det er faktum. Hvorfor han gik i stå og hvad hans kropsprog havde med det at gøre, ved Anders Hansen. Han har måske fortalt nogen om det, men det er i hvert fald ikke Hr. Havaleschka. Og hvis grunden var den Hr. Havaleschka giver i sin disputats, så tror jeg vi alle sammen skal til at lave golfcoaching, for så er der nemme kroner for alle, der sidder i sofaen og ser golf... FORTSÆTTES HERUNDER
Svar
 
 
# Espen Uldal 05.-03.-2011 18:04
FORTSÆTTELSE: Jeg kan sige så meget, at jeg har set Anders Hansen VINDE, men nøjagtig den samme attitude som udviste i både Dubai og i Arizona. Det er sådan Anders Hansen spiller golf, og det er sådan han har spillet sig ind i nærheden af No. 50 på verdensranglist en. Alle vinder, og alle taber. Hvad, der ligger til grund, det kan være 1.000 ting – måske endda noget som ikke engang har med selve runden at gøre. Ingen er fejlfri, men det var ikke Anders Hansens holdning, der var skyld i hans nederlag. Anders har – også ifølge ham selv – nogen gange et problem med at snøre sækken til, og det problem deler han med ni ud af 10 af hans kollegaer. Gør det dem til dårlige spillere? Det er en smagssag, og det står frit for alle, at have en mening om det. Men det er meget få forundt, at kunne udtale sig om de dybere liggende årsager til at en spiller snubler eller på anden måde ikke får lukket og slukket. Faktisk sker det næsten hver uge, at en spiller taber en turnering, samtidig med en anden vinder. Prøv at se lidt efter, så er det tydeligt, at en turnering kan ses fra mange vinkler.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der gør at Anders Hansen vinder eller taber, men jeg har gået ved siden af ham og set ham spille noget af det bedste golf jeg har set – og jeg har også set ham spille noget rigtig skidt – men hans kropssprog har altid været det samme. Det er sådan han spiller! Vil folk hellere se ham klovne, og så opgive et PGA mesterskab? Næppe. Synes du han er kedelig? Well, golfspillere betales for deres slag, ikke for at lege pauseklovne. Prøv en dag at sidde og kigge på en af dine kollegaer på din arbejdsplads hele dagen. Mon ikke også det er cirka lige så sjovt som at se på maling tørre? Vi er heller ikke betalt for at sidde og fortælle vittigheder på vores job, er vi? Golf er et arbejde for dem, der udøver det. Det er måske den sværeste sport i verden, så lad os lige holde lidt igen med ”han går kedeligt” brokkeriet.

FORSTÆTTES HERUNDER
Svar
 
 
# Espen Uldal 05.-03.-2011 18:04
FORTSÆTTELSE

Hvis man vil vide en grund til at Anders Hansen måske tabte momentum i Dubai eller i Arizona, så lyt til en mand som Steen Tinning, eller en af Anders Hansen kollegaer. Ikke en person, der umiddelbart efter forsøger at sælge dig en tur til Spanien.
Svar
 
 
# Finn 05.-03.-2011 22:43
Det var dog helt utroligt, hvad man får ud af den klumme! Hvis jeg nu havde skrevet: Et kærligt spark i r…. til Hansen, så havde dem der er blevet så sure på mig, måske læst klummen med nogle andre briller og fået det ud af den, som var hensigten. Det er jo netop som Ole skriver, hvor ville det være vidunderligt hvis man kunne finde en vej til at vende en negativ spiral til en positivt. Jeg leverer et forslag til en mental øvelse, som jeg ved at mange andre har fået glæde af, og jeg tilføjer i slutningen: ”Hvis du kender Anders, så send ham denne øvelse. Måske skal der graves lidt dybere, måske lidt mere varieret, men han har det inde i sig. Vi må have det frem. Til glæde for Anders selv og alle os andre golfentusiaster .” Jeg har sandelig svært ved at se at jeg træder på Hansen eller gør mig klog på hans psyke – bortset fra overskriften. Den har jeg personligt selv, i direkte kommunikation med Anders Hansen, beklaget. I øvrigt forstår jeg ikke din holdning til mentale trænere, som du tilsyneladende tillægger en nytteværdi lig 0. Hvis det var tilfældet må man undre sig over at så mange super-top-elite sportfolk konsulterer mentale trænere. Kik på nogle af de mest populære mentale trænere på både European Tour og USPGA Touren og fortæl mig hvor mange der bare har nærmet sig det golf-niveau, som deres klienter har? Det hindre dem åbenbart ikke i at være efterspurgte.
Svar
 
 
# Espen Uldal 06.-03.-2011 13:42
@ Havaleschka – Jeg har stor respekt for Josh Vanstiphout & Co., der arbejder med Tourspillere til dagligt, men der er så sandelig et kæmpespring ned til alle de selvbestaltede sportspsykologe r, der gør sig kloge på ting de slet ikke er inde i – samtidig med nogen så også sælger kurser med kylling og Rioja. Vanstiphout og hans lige ånder og lever med tourspillerne. Afslutningsvis, er jeg sikker på at du, Hr. Havaleschka, har nogle solide spidskompetence r, men de ligger ikke inden for professionel golf, og det synes jeg kom meget klart til udtryk i din klumme om Anders Hansen.
Svar
 
 
# Finn 06.-03.-2011 22:18
Tjaaa... nok de mest velunderbyggede argumenter, der er kommet frem i denne kommunikation.
Svar
 
 
# Finn 05.-03.-2011 22:53
Tak, det var faktisk det jeg forsøgte at lægge op til.
Svar
 
 
# Bent Kim Jepsen 05.-03.-2011 11:28
Finn!!! Du øver ikke at rulle dit CV ud... Det er ikke dig dette handler om.
Disse skriverier handler om, hvorvidt man kan skrive,at Anders Hansen skal have et spark i røven eller ej. Jeg mener NEJ. Det har ikke noget med mentaltræning at gøre. At du mener JA, viser for mig at du går ind for stokkemetoden, spanksrøret osv. Så uanset dit CV har du afsløret at du ikke ved hvad du taler om, i hvert fald ikke mere end en lærer fra den stråtækte skole.
Svar
 
 
# Finn 05.-03.-2011 22:47
Kommunikation er en vanskelig ting. Specielt hvis man tillægger en, jeg beklager, uheldig overskrift hele betydningen. Læse resten af min klumme og (hvis du har tid) så nogle af de mange som kom før Hansen-klummen, og du vil vide at jeg ikke ser nogen nytte i stokkemetoden.
Svar
 
 
# Morten Post 13.-03.-2011 14:25
Taenk sig at man kan blive saa klog som dig Haveleschka.... Vor herre bevares. At folk kan falde for saadan en omgang psykoanlyse er ubegribeligt og jeg mener A. Hansen er et glimrende eksempel derpaa. Jeg saa personligt paa naermeste haand Hansen spille i Dubai og udover at vaere den bedst spillende, havde han et glimrende samarbejde med hans caddy og havde ogsaa overskud til et hyggesnakke med Tiger (ham du ogsaa har doemt faerdig) At hand ikke vandt i Dubai var rent udtur men naar modstanderen laver baade eagles og hole in one paa sidste runde er det svaert.
Held og lykke i dag Hansen.
Svar
 
 
# Finn 19.-03.-2011 00:19
Kære Morten. Det var dog helt utroligt. Prøv nu lige at læse hvad jeg skriver en gang til. Ikke hvad du tror jeg skriver. Når du så har læst det igen, så find det i klummen, som du begrunder dine kommentarer på. Herefter kan vi måske bevæge os væk fra tilsviningsnive uet og over i en mere konstruktiv debat. Venligst.
Svar
 

Tilføj kommentar

Når du kommenterer, så husk at have respekt for andre! Vi forbeholder os ret til at slette indlæg, der ikke overholder dette.

Nedenfor beder vi dig indtaste den tekst, der fremgår på billedet. Så ved vi, at du er et menneske.


Sikkerhedskode
Opdater

Tilmeld dig Ugens Golf Deal

Mest læste blogs

Derfor er golf kedeligt
Brian Vester - 10.12.10
Ti stille USA!
Brian Vester - 13.05.11
Her er Corey Pavins Picks
Brian Vester - 27.08.10
De ”unge” mod de ”store”
Andreas Kali - 21.02.10

Nyeste features

Nul kvinder her
E. Trier Hansen - 05.05.11