I de seneste år har der været en utrolig stor interesse om at få så meget boldhastighed som muligt, hvor Taylormade og Callaway har været forløberne i dette ræs. Taylormade er nu officielt kommet ud med deres nye drivere og deres nye teknologi i driverne, dette såkaldte Speed Injected Twist Face, der er en udbygning af sidste års Speed Face. Baghistorien bag denne udbygning er at alle drivere er forskellige og har et forskelligt CT (hvilket betyder at nogle drivere har en slagflade med mere trampolineffekt), de bedste drivere blev bare sidste år, naturligt nok, givet til proerne, for at sikre sig at driverne giver den optimale performance. Men dette har de med deres Speed Injected Twist Face lavet om på.
Fra start har Taylormade lavet driveren så den er så giver så meget boldhastighed som muligt, uden at tænke på USGA reglerne. Herefter tester de den individuelle driver og sprøjter en form for kunstharpiks ind bag de to skruer der sidder i slagfladen, så driveren kun lige overholder reglerne. Som Taylormade selv beskriver det, så sænker de boldhastigheden til det lovlige.
Der har desuden været et stort gennemgående fokus på at differerer køllerne mere fra hinanden. Så der er mere forskel på M5 og M6 serien og gøre det nemmere for forbrugeren at finde ud af hvad de skal have. Ydermere så er Taylormade gået væk fra deres stål og carbon køller og er gået tilbage til titanium og carbon. Sidst man så titanium i en Taylormade kølle var i R11 som kom ud i 2011. Grunden til at de er gået fra stål til titanium er at du kan gøre et titanium hoved ”varmere”, idet det giver boldhastighed.
M5-serien
Driver
Taylormade har som vi har oplevet de seneste år udgivet 2 drivere årligt, en meget justerbar driver og en driver der ikke kan justeres så meget. Efterfølgeren til de to sidste modeller, M1 og M3, hedder nu M5. Dette er den justerbare model, der henvender sig mere til den spiller der enten, gennem sit udstyr, skal have ændret meget i vægtene, eller den bedre spiller der skal have finjusteret boldflugten. Ud over at der er det nye Speed Injected Twist Face i, så er Taylormade gået tilbage til deres T-track i stedet for M3’erens Y-track. Her siger de at med de rette indstillinger kan man gøre følgende:
- Se op til 600 RPM forskel i spin, mellem vægtene sat i front kontra bag
- Opnå op til 25 yards udbedringer i boldkurve ved ekstremerne
Ydermere siger de at sweet spottet er 66% større end i M3’eren og over 100% større end i M1’eren.
M5 driveren fås i to modeller, den normale M5’er og M5 tour. Forskellen på disse to modeller er at den normale M5’er har et hoved på 460CC, hvorimod Tour udgaven har et mindre 435CC hoved, der launcher en smule lavere og spinner en smule mindre.
Fairwaykøller
M5 serien indebærer også fairwaykøller der kan fås i køllerene
- Rocket 3 (14°)
- 3 (15°)
- 5 (18°)
Det vil sige at der ikke er den ellers meget eftertragtede HL (High Launch) kølle i denne nye serie af køller. Hvorfor de har valgt at den ikke skulle være med, når der er mange der har brugt den til at lukke et hul i deres sæt, vides ikke.
Efter at Twist Face havde været en så stor succes på driveren har Taylormade valgt, ligesom Callaway gjorde med deres Jailbreak teknologi, at implementere det i deres fairwaykøller. I fairwaykøllerne er det dog meget tydeligere at se, end det er i driverne.
I M5 serien er det meget tydeligt at se at det er spilleren der gerne vil kunne arbejde med bolden der vil have denne kølle, idet det der gør den speciel fra M6’eren er at den har en justerbar vægt i bunden af køllen.
M6-serien
Driver
M6-serien henvender sig til spilleren der har brug for en smule mere hjælp. Den helt store forskel på M5 og M6-serierne er justerbarheden, hvor M6-driveren kun kan justeres i graderne, men ikke andet. M6-driveren har 54% mere carbon end M4 modellen. Den vægt som de har sparet, har de brugt til at lægge nede i hælen, for at fordre en højere launch og gøre den mere tilgivende.
Der er desuden også det nye Speed Injected Twist Face inkorporeret i M6 driveren, hvilket er det helt nye i år for M6’eren.
Ydermere kommer M6-driveren også i en D-type der henvender sig til spilleren der slicer en del og dermed har brug for mere vægt mod hælen. Taylormade påstår endda at der skulle være 20 yards draw i driveren.
Fairwaykøller
I forhold til M6 serien af fairway køller, så er der ikke meget nyt under solen. Der er kommet Twist Face i, ligesom i M5 køllen. Der er kommet et nyt Speed Slot, som skal gøre interaktionen med jorden mere effektiv. Men den mangler noget som giver én en grund til at skifte fra en eventuel M4 eller M2. M6 fairway køllen fås i følgende modeller:
- Rocket 3 (14°)
- 3 (15°)
- 5 (18°)
- 7 (21°)
- 9 (24°)
Ydermere kommer der en M6 D-Type fairway kølle, som er 1 grad svagere i alle modellerne og bruger samme koncept som driveren gør.
Hybrid
Som en del af kun M6 serien, er der en hybrid i år. M5 hybriden findes ikke, fordi man mener at den spiller den henvender sig til vil bruge GAPR i stedet, hvilket er rigtigt nok.
M6 hybriden har nu fået Twist Face, derudover siger Taylormade at det er den hurtigste hybrid nogensinde.
Hvorvidt den er nødvendig at komme ud med når der er flere forskellige GAPR, vil jeg ikke være dommer over.
Hybriden fås i følgende udgaver:
- 3 (19°)
- 4 (22°)
- 5 (25°)
- 6 (28°)
- 7 (31°)
Mine tanker og bekymringer
På trods af at jeg ikke har prøvet de nye Taylormade køller, så har jeg dog nogle tanker og bekymringer omkring dem. Den største værende om det her Speed Injected Twist Face virker. Twist Face i sig selv har været meget positivt, så det er blot en bonus at de fortsætter med det, men hvorvidt at denne nye Speed Injection giver mere boldhastighed, er jeg mere usikker på. Personligt tror jeg at de fleste af de nye ”opfindelser” inde for driver kategorien er for at give ny historie og en smule bedre resultater. Derudover er jeg en smule bekymret for hvad der vil ske når folk rammer disse skruer i slagfladen, om driveren vil gå fra hinanden, om skruerne vil gå løs, det vides ikke, men det er kun et spørgsmål om tid før vi finder ud af det.
Når alt kommer til alt har Taylormade været rigtig gode til at skabe gode drivere, specielt langt slående drivere og hvis dette viser sig at være en succes kan det ændre måden at drivere bliver lavet på.
I forhold til fairway køllerne så synes jeg det er synd at man skal udgive en fairwaykølle, bare fordi den passer til driveren eller er en del af en serie. M5’eren kan jeg godt se det nye i, men personligt føler jeg ikke der er nok ny teknologi i M6’eren til at der er grund til at lave en ny.
Hvorvidt det bliver et godt år for Taylormade er ikke til at sige, men det er sikkert at de har lavet en satsning der kan gøre året rigtig godt.